In 2019 werd voor het eerst een kerstevent georganiseerd waarbij o.a. een levende kerststal te bewonderen en te beleven was in het Hofje onder de Toren. Velen zullen zich dit zeer geslaagde evenement nog herinneren. Helaas gooide corona de jaren daarna roet in het eten. Gelukkig kunnen we dit jaar opnieuw een kerstevent organiseren. Het kerstevent is een gezamenlijk initiatief van de Kruiskerk, de Gasthuiskerk en de Nieuwe Kerk.

In het hart van de stad

Ook dit keer vinden de meeste activiteiten van het kerstevent plaats in en om het Hofje. Het Hofje is een zeer geschikte plek om een levende kerststal neer te zetten. Ook de meeste andere activiteiten vinden in en om het Hofje plaats. Het Hofje is centraal gelegen en daarom voor iedereen makkelijk te bereiken. Bovendien is het kerstevent niet alleen voor de leden van de deelnemende kerken, iedereen is immers welkom!

Activiteiten

Wat kunt u verwachten? Allereerst is daar de levende kerststal met het Kindje Jezus, Jozef en Maria en diverse dieren (os, ezel, schapen), allemaal in levenden lijve. De kerststal vormt op vrijdag 16 en zaterdag 17 december het middelpunt van de activiteiten. U kunt in een sfeervolle omgeving (vuurkorven) genieten van het gebeuren in en rond de kerststal. Verder is er muziek en kunt u in van het Hofje een drankje en een hapje nuttigen en gezellig kletsen met de andere bezoekers. In de grote zaal van het Hofje is een expositie van kerststalletjes, zeer de moeite waard. Verder worden op zaterdag diverse activiteiten voor de kinderen georganiseerd.

Programma

Vrijdag 16 dec: lichtjestocht met de kinderen; deze tocht start om 18:30 bij de Gasthuiskerk en voert langs verschillende kersttaferelen in de stad en de Nieuwe Kerk; de tocht eindigt in het Hofje; om 20:00 uur in het Hofje de officiële opening van het event door ds. Chris Kors (21:30 uur einde) Zaterdag 17 dec: 10:00 – 17:00 uur, levende kerststal en diverse andere activiteiten (zie boven) Zondag 18 dec: 10:30 – 12:30, na afloop van de kerkdiensten is er een sfeervol samenzijn in het Hofje met koffie, thee en muziek. Om 12:30 uur wordt het kerstevent afgesloten.

Vrijwilligers

U zult begrijpen dat voor de organisatie en uitvoering van een dergelijk event veel mensen nodig zijn. Hoewel er al een groot aantal vrijwilligers actief is, kunnen we altijd nog meer mensen gebruiken. Hierbij valt te denken aan:
• Figuranten in de kerststal; we zoeken daarbij vooral personen voor de ‘rollen’ van Jozef en Maria en het kindje Jezus (vaders en moeders en een klein kindje dus); ook worden nog ‘herders’ gezocht;
• Mensen die willen helpen bij het opbouwen en afbreken van de kerststal en andere constructies;
• Mensen die willen helpen met de catering;
• Mensen die ’s nachts een oogje in het zeil willen houden bij de dieren;
Als u een handje wil toesteken, zouden we dat zeer op prijs stellen. U kunt zich aanmelden bij de coördinator, Johan Katsman (jkatsman1950@kpnmail.nl). Uw hulp wordt zeer op prijs gesteld.