gsthuiskerk

BRON: PZC.nl 21-12-2017

MIDDELBURG – De oudste kerk van Middelburg is toe aan een grondige renovatie. De Gasthuiskerk, uit 1493, wordt van de nok tot de fundering opgeknapt.

,,De kerk is van binnen goed opgeknapt, maar de buitenkant verkeert in enorm slechte staat”, verklaart Simon Jongepier, voorzitter van de commissie van beheer van de Christelijk Gereformeerde Kerk. ,,Er vielen leien van het dak en daarom hebben we besloten de restauratie versneld uit te voeren. Die stond gepland voor 2020, maar we beginnen nu al.”

Dakleien worden vernieuwd, loodwerk en dakgoten worden vervangen en het voeg- en metselwerk van de antieke Zeeuwse moppen wordt gerestaureerd. Zo moeten ook de vochtproblemen worden verholpen. ,,In januari zetten we steigers in de Nieuwstraat. In de Lange Delft en de Sint Barbaragang zal regelmatig een hoogwerker staan”, vertelt Jongepier.

De Gasthuiskerk is in 1493 als kapel bij het Gasthuis aan de Lange Delft gebouwd en maakte deel uit van een groot ziekenhuis en verzorgingshuis. De voordeur is een van de oudst originele kerkdeuren van Nederland met een Mariabeeldje in de deurnaald en een beeld van Sint Barbara in de nis boven de deur.

De restauratie kost ongeveer een kwart miljoen euro en wordt betaald door de Rijksdienst voor Cultureel erfgoed, de kerkgemeente, de provincie en de gemeente Middelburg.